نحضر الصينية ونضع فيها معلقة زبدة.. وبعد كده هاجيب العجينة وأفردها بنشابة ونضعها بحجم الصينية وأبططها.
◦• نفرد العجينة في الصينية
◦نحضر طاسة ونضع ملعقة زبدة وأحطها على النار.
◦• بعد ما الزبدة تسيح نضيف إليها السبانخ وأقلبها كويس
◦نضيف إليها الملح والفلفل والبهارات والثوم مع التقليب المستمرّ.
◦نحضر طبق واسع واكسر 2 بيضة مضاف ليهم رشّة ملح وفلفل واضربهم بالمضرب نضيف اليهم نص كوب كريمة (واقلبهم بالراحة)
◦نضيف اليهم الجبنة المبشورة وشوية ملح وبهارات
◦نحضر السبانخ ونضفها للخليط السابق واقلبهم كلهم مع بعضهم كويس.
◦• نحضر الصينية اللي فيها الفطيرة وهاحط عليها السبانخ بالتساوي
◦نرش الصنوبر من على الوش وأدخلها الفرن لمدة نص ساعة.