◦نذوب الماء مع السكر علي النار
◦عندما يغلى نضيف عسل الجلوكوز و نقلب لحد لما يعملوا عرق أبيض مش غامق
◦نضيف النشا المذوبة مع الماءثم الجلاتين علي خليط السكرو الماء و العسل
◦مع استمرار التقليب بمضرب سلك او كهرباء وهى على النار
◦يستمر التقليب المستمر لمدة نصف ساعة
◦لما يتخن معانا نضيف ملح اليمون و ماء الورد و لون الأحمر
◦نكون محضرين صنية مدهونة زيت خفيف تضيف مكسرات (بندق أو سوداني أو فسدق) اثناء الصب
◦نترك الدومية الحمراء بالبندق تبر د و تقطع