◦ضعى الدقيق والخميرة والسكر والملح والمحسن على بعض وقلبيهم جيدا
◦ضعى الماء دفعة واحدة والزيت وابدأى اعجنيهم كويس
◦حتى تتكون عندك عجينة متماسكة ولا تلتصق بالطبق
◦غطيها بفوطه نظيفة واتركيها حوالى ساعة
◦قسميها وافرديه بالنشابه او بايديك فى صينيه مدهونه سمنواتركيها 5 دقائق قبل وضع المكونات عليها
◦ولعمل صلصة البيتزا:
◦حمرى الثوم خفيف اضيفى عليه البندورة المهروسه
◦وقلبيها ثم اضيفى الصلصة وملح وفلفل
◦واتركيها تتسبك قليلاً
◦ضعى الصلصة والكونات الاخرى كا تفضلين والجبنة الموتزاريلا وادخليها الفرن