◦*نذوب الخميرة ملعقة كبيرة فى قليل من ماء دافىء
◦*نضع فى الخلاط كيلو الدقيق و1/4 كوب الزيت و1/2 كوب السكر و1/2 كوب الحليب
◦*نخلطهم على سرعه بطيئة جدا ثم نبدء فى وضع البيض بيضة بيضة ورشة ملح
◦*ثم نضع الخميرة المذابة مع الضرب ثم نضع الزبدة الطرية الصغيرة
◦*ثم نرفع السرعه واضع رشة دقيق من اجل العجينة بس تلم بعد ماتتلم اشيلها واخليها تريح على جنب لمدة نص ساعه
◦*ثم اعملها قطع صغيرة وكل قطعه ابرمها على هيئة صباع طويل واعمل ضفيرة بكل 3 صوابع
◦ضعها على الصاج او الفها فى قالب مدور واتركها تخمر حوالى نص ساعه
◦جيب بيضة وقليلمن الماء وقليل من السكر ونضربهم مع بعض كويس وندهن بيهم وش الضفيرة بالفرشاة علشان تلمع
◦ندخلها الفرن على حرارة 180 درجة مئوية حتى يتم نضجها تماما