• هحط الشوكولاتة في حلة صغيرة وهضيف إليها نص كوب كريمة وهحطهم على نار هادية لحد ما الشوكولاتة تسيح وتدوب خالص.
• بعد كده هجيب قالب وهحط فيه بلاستيك شفاف وأفرد البلاستيك بحجم القالب وهحط عليه الشوكولاتة السايحة.
• هبتدي أكسر البسكويت على الشوكولاتة في القالب.
• بعد كده هجيب الآيس كريم الجاهز وأحطه على البسكويت وأقفل القالب بباقي البلاستيك وأدخله الفريزر لمدة خمس ساعات علشان يتجمد.
• هطلع القالب من الفريزر وأشيل من عليه الكيس واحط محتويات البسكويت بالشوكولاتة بالآيس كريم في طبق وأقطعه إلى قطع متوسطة الحجم وهحط كل قطعتين في طبق وأحط عليهم معلقتين كراميل.