نذوب الماء مع السكر علي النار و بعدين او ما يغلو نضيف عسل الجلوكوز و نقلب لعد لما يعملوا عرق أبيض مش غامق عشان ما يكونش غامق.
– ثم نضيف النشا المذوبة مع الماء علي خليط السكرو الماء و العسل مع استمرار التقليب بضرب سالك او كهرباء وهيا علي النار و دا ممكن يستمر 1/2 ساعة.
– لما يتخن معانا نضيف ملح اليمون و ماء الورد و لو عايزينوا ملبن ملون ممكن نضيف اي لون،المهم نعرف ان الملبن استوي لمي نلاقي العجينة بتعتة بدأت تلم و تسيب الحله زي عجينة بلح الشام.
-و نكون محضرين صنية مدهونة زيت خفيف و سكر بودر كتير و نصبة ونسيبة يبرد شوية و نرش وجة بالسكر البودرة
– تضيف مكسرات ممكن نضيفها اثناء الصب.